Cornelia Beskow - Sångare - Sopran

Cornelia Beskow är en ung svensk sopran som tog solistexamen från Operaakademiet i Köpenhamn i juni 2012. Som examen gjorde hon Donna Elvira i Don Giovanni och Tatjana i Eugen Onegin, och i december samma år debuterade hon på Det Kongelige Teater som Hanräven i Janaceks Den listiga lilla Räven, i regi av Francesco Negrin och under musikalisk ledning av Thomas Søndergård. Man har även kunnat se henne på Ystadoperan som Lola i Cavalleria Rusticana, och sommaren 2013 sjöng hon Wellgunde i den kritikerrosade uppsättningen av Rhenguldet på Dalhalla i regi av Marcus Jupither och med Patrik Ringborg som dirigent.

Cornelia har ett stort intresse för romansinterpretation, och var Vadstena Akademiens ”Lieder artist in residence”-stipendiat 2011. Hon har haft många uppskattade romanskonserter runt om i Sverige och Danmark, och i juni 2013 gjorde hon Wesendoncklieder i Tivolis Koncertsal i Köpenhamn med Lyngby-Taarnby Symfoniorkester under ledning av Per-Otto Johansson.

Operasolisterna vid den Kungliga Operan i Stockholm belönade Cornelia med Joel Berglund-stipendiet 2010, och hon har erhållit flera studiestipendier från bl.a. Anders Sandrews stiftelse, Telefondirektören H.T. Cedergrens Uppfostringsfond och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. 2011 blev hon utsedd till Christina Nilsson-stipendiat av Kungliga Musikaliska Akademien, och i juni 2013 mottog hon Sixten Gemzéus stipendium. 2014 blev hon utsedd till Anders Walls Confidencen-stipendiat, och mottog även Svenska Wagnersällskapets Bayreuthstipendim. Senast erhöll hon Barbro Saléns stora stipendium på Kungliga Operan i Stockholm, med motiveringen ”Ett exceptionellt röstmaterial med ett innerligt uttryck som berikar och berör och pekar framåt mot en betydande sångarkarriär.”

Hösten 2013 började Cornelia på Masterprogrammet på Operahögskolan i Stockholm och säsongen 14/15 kombinerade hon sina studier med engagemang som gästsolist på Det Kongelige Teater, i rollen som Marianne Leitmezerin i Rosenkavalieren och Axinja i Lady Macbeth från Mtsensk. Då fick hon tillfälle att arbeta med regissörerna Marco Arturo Marelli och Peter Konwitschny, samt dirigenterna Michael Boder och Alexander Vedernikov. I maj 2015 sjöng hon Santuzza i Cavalleria Rusticana tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester och dirigenten Michael Francis.

Säsongen 15/16 återkom Cornelia till Det Kongelige Teater som ”Der Hüter der Schwelle des Tempels” i Die Frau ohne Schatten och därefter debuterade hon på Kungliga Operan i Stockholm som Donna Elvira i Don Giovanni. Säsongen 16/17 innehåller Sister Rose i Dead Man Walking på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och rolldebut som Sieglinde i Valkyrian på Kungliga Operan i Stockholm. Sommaren 2017 återkommer hon till Sieglinde i en ny Ring på Den Ny Opera i Esbjerg, och därefter väntar bland annat Chrysothemis i Elektra på Kungliga Operan i Stockholm.