Maria Sanner - Sångare

Alten Maria Sanner är verksam som opera- och konsertsångerska både i Sverige och internationellt, med en repertoar som sträcker sig från tidig till nutida musik.

Sommaren 2017 gjorde Maria rollen som Orfeus i Confidencens uppsättning av C.W Glucks ”Orfeo ed Euridice” och under hösten gjorde hon sin debut på Kungl. Operan i Stockholm, som
Elizabetha i Dracula. Våren -18 framträdde hon bl.a i ”Var är du Proserpine?” på Malmö Opera/Operaverkstan och sommaren -18 kunde man åter se henne som Orfeus på Confidencen.

Maria har också medverkat  i de kritikerrosade ”Ligetiland” (i Ligetis stycke ”Aventures”) och uppsättningen av Philip Glass opera ”Satyagraha” på Folkoperan, vid konserter vid Poznan Baroque Festival med ensemblen Kore (musik av Händel och Vivaldi, Scarlatti och Pergolesi) och med den polska ensemblen Arte dei Suonatori (i J.A. Hasses serenata ”Marc’Antonio e Cleopatra”) vid festivalen Opera Rara i Krakow.

Bland hennes tidigare operaframträdanden finns bl.a titelroller på Drottningholmsteatern (Cavallis ”Il Giasone”) och Folkoperan (Händels ”Julius Ceasar”), flera uruppföranden av nyskrivna och ofta nydanande operor – som Carl Unander-Scharins ”The Elephant Man” på Norrlandsoperan och hans ”Sing the body electric” i R1 och i samarbete med Cape Town opera i Sydafrika. I den
sistnämnda föreställningen användes interaktiva, elektroniska instrument som sångarna själva styrde genom sina koreograferade kroppsrörelser. (Se ett videoexempel från en tidigare, liknande, föreställning – ”Extended Opera” – längre ner här på sidan.)

Hon har även framträtt vid Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, som Clizia i operan ”Calandro” av Ristori och som tredje dam i Mozarts ”Trollflöjten” i Dalhallas uppsättning. Vid två tillfällen har hon varit stipendiat vid VadstenaAkademien; i Carl Unander-Scharins ”Byrgitta” -03 samt i Staffan LundénWeldens ”Planeten Opus Opera” -04.

Med en gedigen erfarenhet som konsertsångerska och en omfattande repertoar har Maria framträtt på flertalet av Sveriges stora konsertscener och även internationellt. Hon har sjungit med dirigenter som Eric Ericson, Alan Gilbert, Roy Goodman, Josep Pons, Martin Gester, Alexis Kossenko, Olof Boman, Manfred Honeck och Paul Goodwin och med barockensembler som Arte dei Suonatori (Polen), Les Ambassadeurs, Rebaroque, Drottningholms barockensemble och slagverksensemblen Kroumata för att nämna några.

Maria har fått sin utbildning vid Kungl. Musikhögskolan (grundutbildning -01 samt solistdiplomutbildning -04) och var redan väletablerad konsertsångerska, inte minst som oratoriesolist, när hon senare kompletterade detta med en master vid Operahögskolan i Stockholm (-12). Hennes sånglärare har varit bl.a Birgitta Sundqvist, Enid Hartle och Anna Larsson.

Bland de stipendier som Maria tilldelats för att möjliggöra hennes studier finns bl.a arbetsstipendium från Konstnärsnämnden och Drottningholms teaterns vänner, båda för studier av barockmusik och från Frimurarnas Johannesloger Nordiska Första resp. St Erik för operastudier, flera stipendier från Kungl. Musikaliska Akademien, ett från Helge Ax:son Johnssons stiftelse samt Kungl. Musikhögskolans stora stipendium.