Alexandra Büchel

Alexandra Büchel är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och hos professor Dorothy Irving och har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik.

Alexandra har sjungit roller som Gepopo i Den Stora Makabern, Niece i Peter Grimes, Lucia i Rape of Lucretia, Coloratura Machine i Carl Unander-Scharins Sing the body electric, Gerda i Snödrottningen av Valtinoni samt Agnes i uruppförandet av Catharina Backmans Svävande Damen på Malmö Opera. Alexandra har även varit engagerad vid NorrlandsOperan, Folkoperan, Vadstena-Akademien, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Cape Town Opera i Sydafrika, Landestheater Gera och Theater Altenburg i Tyskland.

Våren 2017 hade Alexandra stor framgång i rollen som Den blinda Poetissan i Blomdahls Aniara på Malmö Opera.

Säsongen 2018/19 gjorde Alexandra succé som Madeline i Usher på Folkoperan och Woglinde i Rhenguldet i Vattnäs.

Alexandra är också en flitigt anlitad konsertsångerska och har bl a sjungit Mozarts c-mollmässa, Requiem, Exsultate Jubilate och Kröningsmässa, Rossinis Petite Messe Solennelle, Haydns Skapelsen, Brahms Ein deutsches Requiem, Canteloubes Chants d’Auvergne, Correspondances av Dutilleux, Ligetis Aventures, Lloyd Webbers Requiem, Orffs Carmina Burana samt Mahler 2 och 4.

2017 tilldelades Alexandra Birgit Nilsson-stipendiet.

Bland framtida engagemang märks Nyårskonserter på Malmö Live! och återigen Madeline i Usher, denna gång med Opera Ballet Vlaanderen.

www.alexandrabuchel.com

Gunilla Brodrej ser Folkoperan vrida och vända på tematiken och känner sig först död sedan levande:

"...Sopranfenomenet Alexandra Büchel genomför ett otroligt vokalt performance som kvällens tredje Judith. Hon sjunger, skriker, kular, väser, viskar och knäpper med rösten. Stina Ekblads berättare och åldrade Judith tuttar eld på en stol som sätter i gång Büchel i ett vokalt vulkanutbrott. Det är risktagande och rörande, men faktiskt också bitvis roligt när Büchel plastiskt leker med omöjliga konsonanter och slutligen, med hela kroppen, landar i ordet ”artikulation”... "

-Bartóks opera ”Riddar blåskäggs borg” har satts ihop med ett nyskrivet verk av Malin Bång , recension av Riddar Blåskäggs borg och Judith, Expressen 20 april 2023
-,

Våra artister